Teşrik tekbirleri unutulmayalım! Ne Zaman Başlıyor?
Kurban Bayramının Arefe günü sabah namazında başlayarak Kurban Bayramının dördüncü günü ikindi namazına kadar, her farz namazın akabinde söylenmesi vacip olan Teşrik tekbirleri unutulmamalı.
Kadın erkek ayrımı olunmaksızın toplamda 23 vakit farz namazın sonrasında birer defa söylenmesi vacip olan Teşrik tekbirleri bu sene 10 Ağustos Cumartesi Sabah namazında başlayacak, 14 Ağustos Çarşamba ikindi namazından sonra son kez söylenerek tamamlanacak.
Teşrik Tekbiri ne zaman, nasıl ve kaç defa getirilir
Dinimizde mübarek gün ve bayramlar Allah'ı zikretmek ve Allah'a şükretmek için özel günlerdir ve bu günlerde yapılan ibadet ve zikirlerin değerleri diğer zamanlara nazaran daha kıymetlidir. Kurban Bayramı'nın da özel bir ibadeti olan Teşrik tekbirleri getirilirken bazı hassas noktalar vardır ve bu noktalara dikkat edilmelidir. Teşrik Tekbirleri yukarıda belirttiğimiz üzere arefe günü sabah namazından, bayramın dördüncü günü ikindi namazının farzına kadar toplamda 23 farz namazın hemen arkasında, selam verildikten sonra başka hiç bir şey söylemeden önce okunmalıdır. Her namazın sonrasında sadece 1 (bir) kez okunması yeterlidir.
Teşrik Tekbirini kimler getirir? Kurban kesmeyen de Teşrik Tekbiri getirir mi?
Teşrik tekbirleri kendisine namaz farz olan kadın erkek her müslümana vaciptir. Kurban kesen, kurban kesmeyen, namazını cemaatle kılan, namazını yalnız kılan, yolcu (seferi) olan yada olmayan kadın erkek herkes teşrik tekbirlerini getirmelidir. Bu hüküm herkes için geçerlidir.
Teşrik Tekbiri Nedir?
Teşrik, doğuya doğru gitmek, parlamak, eti güneşe sermek demektir.
Teşrik tekbiri, Kurban Bayramı günlerinde farz namazlardan sonra getirilen tekbirlerdir. Kurban Bayramının ilk gününe "yevm-i nahr", diğer üç güne ise "eyyâmü't-teşrîk (teşrîk günleri)" denir. Bayramdan bir gün önceki güne de "arefe günü" denir.
Arefe günü sabah namazından itibaren bayramın dördüncü gününün ikindi namazına kadar, yirmi üç farz namazının arkasından birer defa "Allahu ekber Allahu ekber, Lâ ilâhe illallahu vallahu ekber. Allahu ekber ve lillahi'l-hamd" diye tekbir getirilir ki, buna "teşrîk tekbiri" denir. Anlamı şöyledir: "Allah her şeyden yücedir, Allah her şeyden yücedir. Allah'tan başka ilâh yoktur. O Allah her şeyden yücedir, Allah her şeyden yücedir. Hamd Allah'a mahsustur." Tekbirlerin bu şekli Hz. Ali ve Abdullah b. Mes'ûd (r. anhümâ)'ya dayanır.
Teşrîk tekbirlerinin başlangıcı Hz. İbrahim'in oğlu İsmail'i kurban etme olayına kadar uzanır. İbrahim (a.s), gördüğü sahih rüya üzerine oğlunu Allah yolunda kurban etmeye karar verir. Kurban hazırlıkları sırasında Cebrail (a.s) gökten buna bedel olarak bir koç getirir. Dünya semasına ulaştığında Cebrail (a.s); "Allahu ekber, Allahu ekber" diyerek, tekbir getirir. İbrahim (a.s) bu sesi işitince başını gökyüzüne çevirir ve onun bir koçla geldiğini görünce; "Lâ ilâhe illâllahu vallahu ekber" diye cevap verir. Bu tekbir ve tevhîd kelimelerini işiten ve kurban edilmeyi bekleyen İsmail (a.s) da; "Allahu ekber velillâhi'l-hamd" der. Böylece kıyamet gününe kadar sürecek büyük bir sünnet başlatılmış olur [es-Saffât, 37/102, 107; İsmail maddesi; el-Mavsılî, el-İhtiyar li Ta'lîli'l-Muhtar, Kahire (t.y), I, 87, 88].
Tekbirlerin yirmi üç vakit okunması Ebû Yusuf ile İmam Muhammed'e göredir. Fetvâ da buna göre verilmiştir. Ebû Hanîfe'ye göre, teşrîk tekbirleri arefe günü sabah vaktinden, bayramın ilk günü ikindi vaktine kadar olan sekiz vakit farz namazlarının arkasından getirilir.
Teşrîk tekbirleri birçok fakihe göre vaciptir. Bazılarına göre ise sünnettir. Ebû Yusuf ile İmam Muhammed'e göre farz namazlarını kılmakla yükümlü olanlara bu tekbirler vaciptir. Bu konuda tek başına kılanla imama uyan, yolcu ile mukim, köylü ile şehirli, erkekle kadın eşittir. Böyle teşrîk tekbirleri cemaatle de yalnız başına da eda edilir. Kaza da edilebilir. Erkekler tekbiri açıktan, kadınlar ise gizlice getirir. Vitir namazı ile bayram namazları sonunda tekbir getirilmez.
Ebû Hanîfe'ye göre, teşrîk tekbirlerinin vacip olması için yükümlünün hür, mukîm ve erkek olması ve farz namazın cemaatle kılınmış bulunması şarttır. Bu yüzden yolcu, köle, kadın ve tek başına namaz kılana bu tekbirler vacip olmaz. Ancak bu sayılanlar imama uyarlarsa, cemaatle birlikte tekbir alırlar. Cuma ve bayram namazı kılınmayan küçük yerleşim merkezlerinde de teşrik tekbiri getirilmez ve cuma günü öğle namazını cemaatle kılan özürlü kimselere de vacip olmaz.
Bir yılın teşrîk günlerinde kazaya kalan bir namaz, yine o yılın teşrik günlerinden birinde kaza edilse, sonunda teşrik tekbiri alınır, fakat başka günlerde veya başka yılın teşrîk günlerinde kaza edilse, teşrîk tekbiri alınmaz.
Bir namazda sehiv secdesi, teşrîk tekbiri ve telbiye bir araya gelse, önce sehiv secdesi yapılır, sonra tekbir alınır, daha sonra da telbiyede bulunulur (Telbiye için bk. "Hacc" maddesi).
(Hamdi DÖNDÜREN)