ALTIN KULLANMAK ERKEKLER İÇİN CAİZ MİDİR?
İslâm dini süslenmeyi mubah görmüş, hatta bazen gerektiği yerlerde teşvik etmiştir. Cenab-ı Hak; "De ki Allah'ın kulları için yarattığı ziynet ve temiz rızıkları haram kılan kimdir?" (el-A'râf 7/32) buyurmuştur.
Fakat bunların yanında erkekler için haram, kadınlar için da helâl gördüğü ziynet eşyaları da vardır.
Erkeklere haram olan ziynet eşyaları, altın ve saf ipektir. Hz. Ali'den rivayet edilen bir hadiste Ali şöyle buyurdu: "Resulullah (s), ipeği sağ eline, altını da sol eline alarak,"Bu ikisi ümmetimin erkeklerine haramdır." Buyurdu.(Tirmîzî, Libas 1; İbn Mace Libâs 19).
Yine bir gün, Resûlüllah (s) bir adamın elinde altın yüzük gördüğünde, onu çıkarıp attı ve buyurdu ki: "Herhangi biriniz tutuşmuş bir ateş parçasını eline almaya yeltenir mi hiç?" Resulullah (s) oradan ayrıldıktan sonra orada bulunanlar adama, "Yüzüğü alıp ondan faydalanmasını" söylediler. Bunun üzerine adam: "Resulullah onu alıp attıktan sonra vallahi bir daha almam" dedi. (Müslim, Libas 52).
Diğer taraftan, müsrif bazı kimselerin yanında gördüğümüz, altın kalem, altın saat, altın çakmak, altın sigara kutusu, altın ağızlık ve benzerleri de fakihlerce altın yüzük gibi görülmüştür. Gümüş yüzük kullanmak ise, Hz. Peygamber'in (s) sünneti olarak kabul edilmiştir. Bazı insanlar, "Hocam, bu benim eşimin nişan hatırasıdır. Bunun günahından ne çıkar. Günah bunun neresinde? Sadece bir hatıradır" diyerek İslam'ın bu emrini hafife alırlar. Oysa bir şey eğer haram ise, nişan yüzüğü de buna dâhildir. Kaldı ki, bir haramın haramlığına inanamak insanı küfre kadar götürebilir.
En iyisi böyle insanlar, "Hocam Vallahi haram olduğunu biliyoruz; ama ne yapalım kendimize hâkim olamıyoruz" desinler.
Bu daha ehven olur.
Abdullah b. Ömer'den rivayet edilen bir hadiste, "Resulullah gümüşten bir yüzük edinmiş ve eline takmıştı" denilmiştir.
(Ebû Dâvud, Hatem 4; Tirmîzî, Libas 43). Ayrıca sahabe-i kiramın, hemen hepsinin gümüş yüzükleri vardı. İslâm, altını erkeklere haram kılmakla, ahlâkî ve terbiyevî yüce bir hedefe yönelmiştir.
İslâm böylece, erkeğin erkekliğinin korunması gerektiğini vurgulamıştır. Birçok hadiste kadınlara benzemekten Müslüman erkekleri nehiy etmiştir. Bu itibarla kadınlara benzemek ve çeşitli süslerle süslenip öğünmek erkeklere yakışmaz.; onlar için bir zafiyet olarak kabul edilmiştir.
Altını erkeklere haram yapmanın arkasında ayrıca sosyal bir hedef de yatmaktadır. Denilebilir ki, altın ve gümüş eşyanın kullanılması keyfiyeti, İslâm'ın genel olarak israfa karşı açtığı savaşa ait programın bir parçasıdır. Kur'an nazarında israf, milletleri helâk olmakla tehdit eden çözülme ve bozulmanın bir benzeridir. Zira israf sosyal bozulmanın başlangıcıdır.
İsraf, hayırlı ve doğru bütün yolların ve prensiplerin düşmanıdır. Kur'an-l Kerim'de, "Bir memleketi yok etmek istediğimiz zaman nimet ve refahtan şımarmış elebaşlarına emir veririz; onlar yoldan çıkarlar. Artık o memleket yok olmayı hak eder. Biz de onu yerle bir ederiz. " (İsrâ 17/16). Buradan anlaşılıyor ki, müsrif ve doymak bilmeyen hislerle hareket eden insanlar, bir kavmin helakine vesile olabilirler. İslâm, Müslüman'ın hayatındaki israfın bütün belirtilerini haram kılmıştır. Erkeklere altın ve ipekli elbiseler giymeyi haram kıldığı gibi, erkek ve kadın bütün Müslümanlara altın ve gümüş kapları kullanmayı da haram kılmıştır.
Diğer taraftan altını haram yapmanın iktisadî bir yönü de vardır.
Altın, dünya piyasalarında en önemli ticarî maddelerden biridir.
Bunun için İslam, erkeklerin kadınlar gibi altını süs eşyası veya kap-kacak olarak kullanmasını doğru bulmamıştır.
Erkeğin de kadınlar gibi altını bir süs eşyası olarak kullanması halinde, servetin belirli ellerde birikmesi tehlikesi de vardı.
Allah zekâtı emretmekle, servetin belirli ellerde birikmesini önlemiştir.
Altının haram kılınmasının sebeplerinden biri de budur.
İslâm, kadının doğuştan süse ve ziynet eşyasına karşı meyilli olduğunu göz önüne alarak, erkekleri saptırıp kendilerine celp etme ve şehveti kamçılama yolunda kullanmamak şartıyla, kadınları bu haramdan istisna etmiştir.